Wat is Personal Branding?

branding

Tijdens een masterclass met het thema: “Zet jezelf op de kaart” werd, aan de hand van een vragenlijst die ik vooraf had ingevuld, duidelijk wat mijn voorkeur gedragsstijl is.

…Mmm, de uitslag zette mij aan het denken. Ik ben naast perfectionist ook introvert. “Sandra gaat voor kwaliteit, is doelgericht en neemt beslissingen weloverwogen.” Mooie eigenschappen voor een marketeer, maar wat betekent dit voor mij persoonlijk?

Een product of dienst vermarkten is mijn vak, maar mezelf op de voorgrond brengen, laat staan vertellen waar ik goed in ben, vind ik als bescheiden ‘dame’ best een uitdaging.
Tijd om iets aan mijn Personal Branding te doen en mijn online marketing kennis te delen.

Maak van jezelf een sterk merk.

Het komt erop neer dat je van jezelf een merk maakt. Om te beginnen stel je jezelf de vragen:

  • Wat maakt mij uniek en authentiek?
  • Waar mag je mij ’s nachts voor wakker maken?
  • Waar ben ik goed in?
  • Waarom doe ik wat ik doe, waar word ik blij van?

Wat wordt er over jou gezegd als je de kamer uitloopt? Het mooie is, dat je hier zelf invloed op hebt!
-Stel dat een onbekende (op een verjaardag bijvoorbeeld) mij vraagt naar mijn werk, dan vertel ik over mijn passies: marketing en vormgeving en de werkzaamheden die ik zoal doe. En als ik over mijn vak praat, dan straal ik (volgens anderen). 🙂

-Als een zakelijk contact mij vraagt wie ik ben, dan vertel ik dat ik een verbinder ben en bedrijven help om hun producten of diensten te vermarkten. Ik noem desgewenst enkele succesverhalen volgens de STAR*-methode. Een vorm van storytelling waarmee je een goed beeld geeft van jouw diensten en jouw toegevoegde waarde voor een bedrijf.

*) STAR-methode:

  • Situatie
  • Taak
  • Actie
  • Resultaat

Benieuwd naar mijn succesverhalen? Let’s meet!